انتخابات

در چند روز اخیر صحبت‌هایی مبنی بر کوتاه شدن فیلم سروش صحت و سانسور آن توسط هوتن شکیبا مطرح شد و گفت که «صبحانه با زرافه‌ها» به یک فیلم کوتاه تبدیل شده است!

آیا «صبحانه با زرافه‌ها» کامل سرو می‌شود؟

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، طی چند روز گذشته که هوتن شکیبا میهمان ویژه‌برنامه یورو ۲۰۲۴ در فوتبال ۳۶۰ با اجرای عادل فردوسی‌پور و محمد بحرانی بود، در بخشی از صحبت‌هایش از سانسور در تلویزیون و سینما گلایه کرد و با اشاره به ممیزی های فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» گفت: امیدوارم این فیلم اکران شود و تبدیل به فیلم کوتاه نشود. چون به فیلم کوتاه شدن نزدیک شده و آدم‌هایی که بلد نیستند و آگاهی‌اش را ندارند دارند درباره این چیزها تصمیم می‌گیرند. امیدوارم اذیت‌مون نکنند. من یک سال ممنوع‌الکار و ممنوع‌التصویر شدم چون درباره سانسورهای «لیسانسه‌ها» صحبت‌ کردم؛ در مورد سانسورهای این سریال گفتم چرا باید مثلا از قسمت ۴۰ دقیقه‌ ای سریال تنها ۱۹ دقیقه‌اش پخش شود!

حالا سیدمصطفی احمدی تهیه کننده فیلم سینمایی «صبحانه با زرافه ها» در واکنش به صحبت‌های مطرح شده درباره این فیلم در گفت‌وگویی با آخرین خبر گفته است:  پروانه نمایش فیلم را نه تنها بدون ممیزی خاصی گرفتیم؛ بلکه فیلم مورد حمایت های ویژه، دلگرم کننده و منصفانه مدیران سازمان سینمایی به ویژه جناب آقای روح الله سهرابی و اعضای پروانه نمایش قرار گرفت.

احمدی درباره ممیزی های اعمال شده روی این فیلم هم تاکید کرده است که از کل فیلم «صبحانه با زرافه ها» فقط چند مورد کوتاه اصلاح شده که مجموع آن به دو دقیقه هم نمی‌رسد و در مذاکرات با شورا و تعامل با آن‌ها حل شد و فیلم در نوبت اکران قرار گرفته است.

آیا «صبحانه با زرافه‌ها» کامل سرو می‌شود؟

«صبحانه با زرافه‌ها» دومین ساخته سینمایی سروش صحت بعد از «جهان با من برقص» است که بهمن ماه سال گذشته در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برای نخستن بار رونمایی شد. فیلمی که از پراقبال‌ترین آثار این دوره جشنواره بود و البته به دلیل نگاه خاص و شکستن کلیشه‌های رایج در روایت داستانی‌اش نقدهای متفاوتی را هم دریافت کرد. اما بیشترین بی‌توجهی را در اختتامیه جشنواره گرفت و در هیچ بخشی کاندیدای سیمرغ نشد!

این فیلم داستان چند دوست است که در شب عروسی یکی از آنها، اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد که همه چیز را دستخوش تغییر می‌کند. در واقع فیلم صحت نه کمدی محض است و نه یک تراژدی، داستان موقعیت‌های ابزوردی را پیش روی شخصیت‌هایش می‌گذارد که واکنش‌هایشان به این اتفاقات کمدی ایجاد می‌کند و درست در نقطه‌ای که انتظار ندارید این حجم از بی‌خیالی و باری به هرجهت بودن از مسیرش بیرون بزند، به ناگاه ورق داستان برمی‌گردد و فضا خیلی دارک می‌شود.در واقع این فیلم یک تراژیکمدی است که مضامین مهمی همچون دوستی و رفاقت، بخشش و گذشتن از اشتباهاتی که فرصتی برای جبرانشان وجود دارد را نشانه گرفته و ابایی ندارد درست در میانه زندگی، گریزی هم به مرگ بزند.

اما آنچه حرف های هوتن شکیبا را به عنوان یکی از بازیگران این فیلم قابل تامل می‌کند، شکستن همان کلیشه هایی است که به دست سروش صحت در «صبحانه با زرافه‌ها» اتفاق افتاده و امکان اینکه فیلم را زیر تیغ سانسور ببرد بیش از پیش محتمل می‌کند. از مصرف بی رویه مواد مخدر در سکانس‌های متعدد تا برخی شوخی‌های نامتعارف که در فیلم دیده می شود و باید دید آستانه تحمل شورای پروانه نمایش نسبت به این موارد چقدر است و حذفیات فیلم تا چه حد به بدنه اصلی ضربه زده است.

با این حال موضوع متفاوت، کمدی جذاب و هوشمندانه و همچنین ویترین پر و پیمان «صبحانه با زرافه‌ها» هرکسی را به تماشای فیلم ترغیب می‌کند؛ هوتن شکیبا، پژمان جمشیدی، بیژن بنفشه خواه، بهرام رادان و هادی حجازی فر به یک ترکیب تمام عیار برای فیلم صحت تبدیل شده‌اند و با توجه به اینکه هرکدام از آنها سابقه بازی در کمدی‌های مختلفی را دارند، جمع آنها در یک اثر و ترکیبشان برگ برنده این فیلم شده است و می‌توان آن را یکی از آثار پرزرق و برق در گیشه دانست که به فروش بالایی دست پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.